woensdag 29 januari 2014

Gedichtendag 2014

Sinds het jaar 2000 is Gedichtendag ieder jaar hét poëziefeest van Nederland en Vlaanderen op de laatste donderdag van januari. Poëzieliefhebbers in Nederland en Vlaanderen organiseren die dag een grote diversiteit aan eigen poëzieactiviteiten en ook de media klinken die dag een stuk poëtischer.
Dit is onze bescheiden bijdrage.


Eerst dacht ik bij het woordje kunst alleen aan schilderijen, 
die stilletjes gevangen zijn in lijsten aan de wand. 
Ik vond dat zielig en ik wou een schilderij bevrij'en, kunst
maar ach, ik mocht het zelfs niet eens beroeren met mijn hand.
Toen dacht ik bij het woordje kunst ook eens aan beeldhouwwerken, 
die doodstil staan gevangen op een sokkel in de grond. 
Ik heb een beeld gestreeld, maar of een steen een aai kan merken? 
Ik weet niet eens of 't standbeeld zélf wel wist dat het bestond!

Nu denk ik bij het woordje kunst aan thuis en aan verhalen, 
die opgeslagen liggen in een dichtgeslagen boek. 
Ik kan er met mijn vinger en mijn ogen in verdwalen 
en vind er soms een streling in als ik een streling zoek.

© Ted van Lieshout
uit: Van verdriet kun je grappige hoedjes vouwen
(Leopold) 1987


Geen opmerkingen:

Een reactie posten